Alla inlägg under november 2013

Av Jocke - 30 november 2013 22:20

Om man är hemlös utstött utslagen o inte en del av samhället är det bara dem som är en del av samhället som har rätt till ett drägligt liv och en trygg tillvaro och som inte behöver oroa sig inför julen.

Är det bara vi som inte har en trygg punkt i livet som egen bostad till exempel ska vi bli behandlade som vi vore lägsta kasten i samhället.

Som allt känns nu med myndigheter julen så ser man ingen ljusning innan nyår iaf.

Nej jag hoppas jag kommer orka denna jul oxå.

Peace And Love

Av Jocke - 28 november 2013 18:06

Idag läste jag nåt som fick mig o tappa hakan o nåt som jag inte trodde jag skulle behöva läsa.

Att personer kan gilla nåt som en person inte klarar av privat o gilla personens inlägg som nämner mig vid namn i inlägget dessutom.

O dem går på mig när jag skrev på min sida o i min blogg om vad jag kände o tyckte om en viss sak.

Detta gör mig väldigt ledsen o jag har gett allt för dem detta gör att allt jag trott på försvann...

Där försvann allt ........

Kommer ej svara på vad men dem som är inblandade vet

Detta krossa min dröm o mitt hjärta

Av Jocke - 28 november 2013 09:40

Det var i November månad 2010 jag skulle söka drogfritt boende igen hos boende-enheten på Rosengårds stadelsförvaltning, jag gick dit frusen stel trött och allmänt avslagen efter en kall natt på pågatågstationen.


Jag kom dit sa till dem att jag ville prata med den person som hade hand om mitt ärende och dem ringde efter henne och hon kom ut till receptionen och den fråga jag då fick var : Vad vill du och jag hann inte ens säga hej...


Jag sa till henne att jag vill ansöka om drogfritt boende jag gav henne förslag om det till henne fick då som svar att Jag skickar en tid till dig....


Jag gick iväg utan att fått nåt positivt med mig därifrån...


Jag tog mig till värmestugan Värnan på Nobeltorget satt mig i ett av dem små rummen dem hade och föll i sömn...


Jag vakna av att en av personalen väckte mig och sa att dem stänger för Lunch nu i en timme och att jag var välkommen tillbaka klockan 13.00 igen...


Jag gick in och satte mig på folkets hus som låg rut hörnan där....


Klockan blev ett och jag gick tillbaka till Värnan och satte mig vid en dator och logga in på min mail och jag hade då fått ett svar ifrån den person på boende-enheten om att jag hade fått en tid om tre veckor...


Jag kände bara att allt försvann under mig............


Jag gick in i rummet där jag satt innan på dagen och somna igen blev väckt tio minuter innan dem stängde och det var och är klockan 16.00


Detta var ett av dem svar jag fått ifrån soc och boende-enheten



Men det blev bättre senare i december




Av Jocke - 27 november 2013 18:42

Nej ikväll tycker jag det är dags o kolla upp den runda jag gick när jag var hemlös 2010 se om det finns nån som är där jag var då.

Det blir isf att informera om att soppkök ska ha julafton för dem hemlösa på Breeze ( gamla heartbreake) .

Hoppas jag slipper träffa nån ute ikväll .

Ha det gott nu resten av onsdagen.

Av Jocke - 26 november 2013 13:22

Hej..........


Jag var ute och röka inatt jag tog på mig mina shorts T-Shirt mina flipp flopp samt min vinterjacka men tro mig jag frös som bara den där jag stod..


Känslan att vara ute i denna kylan blev uppenbar, jag tänkte tillbaka på 2010 då jag träffa andra utsatta som jag var...


Det var en del som lukta gammal fylle och det var dem som var som jag nyktra och dåligt med kläder på kroppen..


Vi snacka som man gör när man är ett gäng killar fotboll hockey tjejer men aldrig nåt personligt om varandra..


Dem flesta som satt där försvann vid ett - två då orka dem inte längre men vi som satt kvar satt och snacka och sen försökte vi komma in i tågen som kördes fram och värma oss ibland gick det och när vi kom in så dela vi upp oss bara för att vi skulle kunna få några timmars sömn annars hade vi bara snackat...


Innan tågen skulle gå så kom personen som kört fram dem och väckte oss och då var det drygt en halvtimme kvar tills själva Centralen öppnade och då gick man in dit och satte sig tills bibblan eller värestugan Värnan öppnade klockan nio...


Men sen fanns det dem nätterna (o dem var många) man satt på en bänk och frös man försökte stänga blåsten ute med tidningar men det hjälpte inte för den var överallt på en , kylan liksom kröp under kläderna på en man kunde inte sitta still man orka inte gå heller men man var tvungen att röra på sig annars frös man för mkt och det gjorde ont i varje led och lem...


När morgonen sen kom så gick man med haltande steg in på centralen och värmde sig.......


En natt på centralen då man var hemlös och hade noll............

Av Jocke - 24 november 2013 18:46

Jag läste idag på FB av en av dem som är engagerad i Soppkök Malmö att den personen tyckte det var kallt idag.

Jag skrev som svar på kommentaren; välkommen till vår värld.
Mina tankar gick genast till vintern 2010 o hur kallt det egentligen var vid denna tid då o jag kände att det var som rena rama våren idag om man ska jämföra.

Jag önska att det var lika varmt som det var idag då man satt på pågatågs-stationen för då hade man inte frusit som man gjorde då. O mina fingrar o tår hade inte förfrusit som dem gjorde.

Så mina tankar går till alla dem som inte har en säng o sova i nu när denna kyla nu kommer jag hoppas dem har fått tag i varma kläder o sovsäckar.

Tänker på er varje kväll

Jag tycker dem är riktiga eldsjälar den som är i soppkök Malmö o jag ser en del av dem som min familj.

Jag är så stolt över att få vara en del av soppkök Malmö för dem ger mer än vad jag ger dem.

Sluta aldrig bry er om era medmänniskor o hjälp oss att motarbeta hemlösheten för den kan drabba vem som helst.

Du/ni kan ha det bra nu men rätt som det är står ni utan nåt och vad ni än gör så säg inte : Det kommer ALDRIG hända mig. Jag gjorde det o var bor jag nu jo på ett HÄRBÄRGE där du förlorar din identitet o blir satt i ett fack vid namn HEMLÖS..

Det är så lätt o hamna här o svårt o ta sig ur det.....





Av Jocke - 24 november 2013 11:56

Ligger o dumglor rakt ut o känner att jag förlorar mer o mer av mitt fotfäste.

Nu vet jag att den vänskap jag hade är bortblåst och jag är bara ett begrepp nu.

Jag vet nu att folk inte har samma inställning till mig som innan.

Jag är väldigt nyfiken på vad jag har gjort??

Jag är densamme o jag har inget med o göra vad en person som bor på samma ställe skriver på den sida jag introducera han för.

Blanda inte in mig med den personen så är ni snälla.

Av Jocke - 24 november 2013 01:41

Dem senaste dagarna har jag haft samma känsla som jag hade 2010.

Vet ni hur det känns o ha vänner och sen helt plötsligt vara ENSAM o det är jag nu.

Jag vet jag har vänner som bryr sig om mig men jag är ensam ändå.

Nu vet jag att ingen vill umgås med en hemlös och utslagen från samhället......

Jag saknar seriöst en att älska eller ge min kärlek till.......

JAG VILL TRÄFFA NÅN NU

Skapa flashcards